TOIMINTA ONLINE-ILMASODASSA

Mersupartio

1. Tapahtuman aloitus

Online-ilmasotatehtävissä on oltava ajoissa paikalla, koska ennen tapahtumaa on aina ns. briiffaus eli käskynjako noin puoli tuntia ennen varsinaista ilmasotaa. Sen aikana käydään läpi tulevat tehtävät ja lentosuunnat tai partiointialueet. Jos tulee viime tipassa, niin osapuolten ja koneiden voimasuhteet muuttuvat ja tehtävän alku viivästyy kun ohjeita pitää antaa uudestaan ja moneen kertaan.

Ilmoittauduttuasi paikalle laivueenkomentaja tietää, että olet paikalla, ja voi määrätä sinulle oman paikkasi tehtävässä. Laivueenkomentajalla on valmiit oman puolen komentajalta saadut käskyt joiden mukaan lennetään. Luvassa voi olla mitä tahansa. Aina ei pääse lentämään parasta konetta ja leikkimään hävittäjäsankaria. Muista, että muut tehtävät ovat yhtä tärkeitä tai tärkeämpiäkin oman puolen voitolle kuin päänahkojen metsästäminen.

Kullakin lentueella on oma lentueenjohtajansa ja parvilla omat parvenjohtajansa. Sekä laivueen- että lentueenkomentajasta saatetaan käyttää termiä Flight Leader (FL). Lentueen johtajalle annetaan hänen joukkonsa tarkemmat määräykset, ja hänen tehtävänsä on välittää käskyt omille lentäjille ja varmistaa että nämä ovat selvillä tilanteesta. Laivueen ja parvien johtajat ovat kokeneita lentäjiä joilla on oltava englannin kieli ja ilmasotaan liittyvä englanninkielinen terminologia hallussa.

2. Yleistä

Isoissa Online-sotatapahtumissa on lentäjillä oltava hyvän lentotaidon lisäksi seuraavat ilmataistelun perusasiat kunnossa: energiataktiikat, ilma-ammunta, navigointitaidot ja ympäristön tilanteen hahmottaminen (= SA eli Situational Awareness). Ilman näitä perustaitoja ei vaativiin Online-tapahtumiin pidä lähteä mukaan vaan ne on harjoiteltava ensin kuntoon muilla Multiplayer-palvelimilla.

Perusasiat lyhyesti

  • Säilytä radiokuri ja kuuntele radiota
  • Kuittaa saamasi käskyt radiossa
  • Kiitoradalle mennään vain käskystä
  • Startti ja nousu vain käskystä
  • Ilmoita kun rullaat ja kun nouset ilmaan
  • Lennä käskettyyn suuntaan pienellä kaasulla
  • Pyritään lentämään rivissä parvittain, ei jonossa
  • Siipiparit huolehtivat toisistaan, kuutosen tarkkailusta erityisesti
  • Toinen hyökkää, toinen suojaa, vaihto tarvittaessa
  • Jos oma ampuu konnaa, ei ajeta eteen eikä ammuta takaa
  • Jos oma ei saavuta konnaa ja ajat nopeampana eteen: ilmoita!
  • Muodosta ei poistuta ilman lupaa
  • Jos sinuun hyökätään, ilmoitus ja väistö
  • Ei hyökätä suinpäin vihollisen kimppuun
  • Ryhti ja kuri päälle, ei jahdata turhaan
  • Ei tuhlata korkeutta jos ei ole pakko
  • Toista elämää ei yleensä tule, älä siis putoa!
  • Mersulentue

    Kukaan ei nouse omin lupineen eikä yksin. Lentue saattaa odottaa alussa pitkäänkin ennen kuin saa nousuluvan, malttia siis!

    Itsekuri

    Älä sitoudu yhteen maaliin! Tarpeen vaatiessa vain yksi hyökkäys ja sitten irti. Sitoutuminen johtaa lisäksi siihen, että vihollisen kaverit saavat sinut helpoksi maalitauluksi. Hakeudutaan, etsitään paikkaa, hyökätään - ja irtaudutaan. Tällä välillä jokin vihollinen on jo todennäköisesti ehtinyt siirtyä takasektoriisi hyökkäysasemiin. Irti, tilannetarkistus. Missä toverit, näetkö missä siipiparisi on, onko sinulla ketään perässä, onko kaverilla ketään?

    Nopeus

    Älä luovu nopeudesta! Hyökkää, mikäli mahdollista nopeusedulla. Hyökkäyksen - yleensä mieluiten sen YHDEN AINOAN passin jälkeen, vedä irti ja nopeusedun turvin aloita hakeutuminen uuteen hyökkäykseen, uuteen maaliin ja tarkista tilanne.

    Korkeus

    Taistelupinta. Älä pakene alaspäin! Syöksyillessäsi alaspäin tuhoat sekä omat mahdollisuutesi että heikennät kaikkien muiden tilannetta. Alas pakenemalla luovut omasta energiastasi ja ennenkaikkea vaikeutat muiden yrityksiä pelastamiseksesi. Muista että siinä samalla muiden on luovuttava hankitusta korkeus- ja energiaedusta sinua auttaaksesi, joutuen samalla vastaavasti helpommiksi maalitauluiksi.

    Pakene oikein

    Jos joudut pakenemaan, yritä aina paeta siten, että tuot vihollisen mahdollisimman hyvin kaverien maaliksi. Jos tilanne mahdollistaa, loivaa nousua. Kuuntele radiota, älä panikoi. Pyydä apua rauhallisesti. Jos joku ilmoittaa olevansa tulossa yritä nähdä hänet. Jos hän antaa ohjeita, tottele välittömästi!

    Lakisuoja

    Jos kesken ilmataistelun joku pari huomaa sopivan raon irtautua taistelusta, tulisi heidän kivuta taistelualueen laidalla ylemmäs ja mennä lakisuojaksi. Kuitenkin jostain kohta pärähtää paikalle korkea vihollismuodostelma, eli on hyvä että on muutama oma ottamassa niitä vastaan.

    3. Annetun tehtävän suorittaminen

    Kun on annettu tehtävä, on se pääosassa. Ei henkilökohtainen menestys, vaan ennen kaikkea tehtävän menestyksellinen suorittaminen.

    Ei sitouduta taisteluun ennen kohdetta jos sen voi välttää. Saattotehtävässä saattohävittäjien tehtävä on suojata pommikoneita, ei jäädä kurvaamaan ensimmäisen vastaantulleen vihollisen kanssa. Eli saattohävittäjien tulisi kaiken kykynsä mukaan pysytellä pommikoneiden mukana, tietää missä pommarit menevät ja koettaa koko ajan hakeutua parhaaseen mahdolliseen suojausasemaan.

    Saattokoneiden tarkoitus on pelkästään pitää saatettava hengissä, ei lentää siivellä ja olla hengessä mukana kun saatettava ammutaan palasiksi. Pysytään saatettavan yläpuolella, ajetaan loivaa siksakkia saatettavan päällä ellei muuten pystytä säilyttämään omaa nopeutta korkealla.

    Pommikoneiden suojan pitää olla kurinalainen ja pitäytyä tarkempaan tehtäväänsä, jos sellainen on määritelty. Lähisaatto pysyy vain pommikoneiden ympärillä. Lakisuoja tutkii kauempaa tulevat kontaktit korkeuseron turvin. Jos viholliskone hyökkää kohti saatettavia, riittää jos tämä saadaan säikäytettyä irti. Tällöin et seuraa sitä syöksyssä, vaan irtaudut ja hakeudut jälleen saattamaan.

    Mikäli ollaan hyökkäämässä johonkin maaliin, ei ensimmäisten puolustajien ilmetessä käydä sutena kimppuun. Sitoudutaan tappeluun vasta kun ollaan kohteen päällä. Tähän näkee monen iskun kilpistyvän, suuri joukko pörähtää ensimmäisten kahden tyypin kimppuun, jauhavat pikkuhiljaa pintoihin ja samalla muualta tulee viholliselle apujoukkoja.

    4. Muodostelmat, siipimiehet ja ryhmät

    Joukolla lennettäessä muodostelmat tuppaavat yleensä läjäytymään kasaksi parven vetäjän perään. Tämä ei ole kuitenkaan järkevää, koska tällöin koko poppoon perään jää suuri havaitsematon alue mistä nokkela vihulainen voi onnistua hiipimään sisään. Myös liian tiukassa muodostelmassa ajaminen vaatii aikaa ja vaivaa - mikä kaikki on pois ympäristön havainnoinnista. Peräkkäin ei tule lentää vaan paikassa, josta johtokone näkee sinut koko ajan.

    Partion tähystyssuunnat. Partion käännös. Parven nelisormi-muoto. Parven käännös.

    Jos toinen partion kone saa peräänsä rosvon, kääntyvät molemmat samaan suuntaan, sinnepäin kenellä on vihollinen kuutosessa. Eli jos esim. oikeanpuoleinen saa vihollisen peräänsä, oikealle käännyttäessä - jos vihollinen seuraa käännöstä - saa vasemmanpuoleinen kone ampumapaikan.

    Parien kannattaa mahdollisuuksiensa mukaan pysyä ryhmien, ja ryhmien toisten ryhmien luona, ettei tappelu hajaannu liikaa. Tällöin kaikilla on jatkuvasti saatavilla tukea jos joutuvat hätään. Pakoon syöksyvän vihollisen perään ei kannata lähteä, koska tällöin voi joutua eroon sakista, ja joutua monen vihulaisen maaliksi.

    Isomman ryhmän taistelussa kannattaa aina tilaisuuden tullen ottaa vähän irti ja palata vauhdilla taistelutilanteeseen. Näin on hyvissä asemissa, vihollisen on vaikea takertua ja voi valita maalin vapaammin. Yleensä tällöin pääsee myös putsaamaan jotakuta toveria pulasta.

    Irtautuminen taistelusta

    Irtautuminen on ehkä se vaikein taito. Oikea-aikainen taistelusta poistuminen on äärettömän tärkeää, ja usein se meinaa unohtua tai tapahtuu 10 sekuntia liian myöhään. Kun parven- tai laivueenkomentaja käskee "IRTI", niin silloin myös jätät taistelun ja lähdet poistumaan käskettyyn suuntaan. Kaikkien on toteltava käskyä ja yhtaikaa!

    Ellet tottele ja jäät jahtaamaan sitä edessä olevaa viholliskonetta oletkin yhtäkkiä yksin vihollisten keskellä. Vaarannat tällöin myös sekä tovereittesi turvallisuuden että tehtävän suorituksen.

    Mikäli irtautuminen tapahtuu yhä viholliskosketuksessa suoritetaan ns. taisteleva vetäytyminen. Tämän perussääntönä on se, että ne koneet jotka ovat etummaisina keräävät korkeutta ja antavat vihollista vetävien toverien ajaa altaan, jolloin syöksytään perään ampumaan vihollinen irti. Jos vihu kuolee niin hyvä, jos breikkaa niin irtaudutaan ja jatketaan käskettyyn vetäytymissuuntaan. Tällä välin edellä ajanut kaveri on jo siivottu ja vuorostaan kiipeää. Kaikki siis vuorottelevat ja putsaavat toisiaan ja vetäytyvät ryhmässä annettuun suuntaan.

    Kylmäverinen, rauhallinen toiminta ja käskyjen noudattaminen ovat A ja O. Käskyt eivät aina saata tuntua järkeviltä, mutta niihin on aina syy!

    5. Lentueenjohtajan tehtävät

    Lentueenjohtaja käskee kentälle siirtymisen (START) ja sen jälkeen ERIKSEEN moottorin käynnistämisen ja kentältä nousun, Sen jälkeen jäädään kiertämään kenttää kunnes johtaja ilmoittaa lentosuunnan, kaasun asetuksen ja kiipeämisnopeuden malliin "Suunta 315, kiivetään täydellä kaasulla 300 km/h korkeuteen 3000 metriä". Johtaja antaa myös käskyn vaakalentoon siirtymiseen tietyllä korkeudella ja kaasun asetuksen, esim. "vaakalentoon 3000 metriä, ATA 1,15".

    Täytyy muistaa, että johtajan ajasta menee suuri osa taktisen tilanteen havainnointiin ja analysointiin, käskyjen prosessointiin, keskusteluun oman puolen komentajan kanssa jne. Sen takia toisten pilottien tehtävänä on olla erityisen tarkkana ja raportoida mahdollisimman tarkoin jos jotain näkyy.

    Osaston johtaja ilmoittaa kaikki kaasun ja kurssin muutokset etukäteen selvästi esimerkiksi näin: "Valmistautukaa kääntymään suuntaan 315" ja sitten käännöshetkellä: "Uusi suunta 315 nyt".

    Helpoin tapa ilmoittaa epäilyttävät havainnot on käyttää kellonsuuntaa ja samalla on aina ilmoitettava myös niiden korkeus: "Konnia kello kaksi, korkeammalla/matalammalla/alhaalla". Jokainen lentueen jäsen ilmoittaa heti kaikki mahdolliset havainnot radiossa.

    On kuitenkin muistettava että muodostelmissa kellosuunnat ovat kiinni tilanteesta: esimerkiksi käännöksen tai muodostelman spiraalilentelyn yhteydessä "kelloilmoittelu" on silkkaa ajanhukkaa. Viisainta on antaa raportit heti samantien kompassisuuntina, joko "idässä sitä ja tätä" tai "konnia samalla korkeudella noin suunnassa yhdeksänkymmentä". Tarkka suunta jos pystyy arvioimaan, "noin" ilmaisu jos ei pysty sanomaan suoraan.

    Navigointi

    Lentueen ja parvien johtajat huolehtivat navigoinnista, mutta koko osaston lentäjien on hyvä olla tietoinen kulloisestakin sijainnista. Tämän takia lentueen johtaja ilmoittaa säännöllisin väliajoin senhetkisen sijainnin. Koska johtajat huolehtivat muun toimintansa ohella navigoinnista ja samalla maamerkkien ja alemman ilmatilan tarkkailusta pitävät siipimiehet puolestaan huolta ilmatilasta johtajan ja koko osaston ympärillä ja yläpuolella.

    IL-2 Mission Planner

    Hyvä navigoinnin apuväline on IL-2 Mission Planner -karttasolvellus joka olisi hyvä olla kaikilla osaston lentäjillä käytössä. Lentueen johtaja voi merkitä omaan Mission Planner -navigointikarttaansa mm. lentoreitin ja tärkeimmät kohteet tai maalit ja myös päivittää karttaansa muuttuvan tilanteen mukaan. Tällöin kaikki jotka ovat striimanneet saman tehtävän omille kartoilleen näkevät muutokset reaaliajassa.

    Lentueen johtaja voi antaa navigoinnin myös jonkin alijohtajan huoleksi, jolloin tämä huolehtii kartalla pysymisestä ja kulloisenkin sijainnin säännöllisestä ilmoittamisesta. Pommituslennolla Lentueen johtaja voi olla myös tähystäjän paikalla johtokoneessa ja huolehtia pelkästään navigoinnista, radioliikenteestä ja osaston johtamisesta kun saman pommikoneen ohjaaja puolestaan keskittyy pelkästään lentämiseen ja pommittamiseen. Kaikilla osaston lentäjillä on kuitenkin oltava myös hyvät henkilökohtaiset navigointitaidot!

    6. Radion käyttö

    Selkeä radiokieli

    Puhu radiossa aina selkeästi ja rauhallisesti vaikka tilanne olisi kiperä. Pidä viestintä aina lyhyenä ja ytimekkäänä. Älä lähde pitkiin tarinoihin tai välienselvittelyihin radiokanavalla. Pyri pysymään rauhallisena jolloin viestisi on selkeämpi ja mahdollinen apu tulee nopeammin.

    Säilytä radiokuri

    Pidä radiokuri yllä ja jätä kaikki turhat asiat pois radioliikenteestä. Älä käytä radiota henkilökohtaisten epäonnistumisten manaamiseen tai esim. sellaisten asioiden tiedusteluun mitkä eivät koske omaa toimintaasi millään tavalla.

    Odota vuoroasi

    Radioliikenteessä on tärkeää odottaa omaa vuoroa. Jos toisilla on menossa radiokeskustelu tai tilanne vaatii radioliikenteen vapaana pitämistä, odota kuittausta loppumisesta tai tietoa siitä että tilanne on ohi. Aloita oma keskustelusi vasta sen jälkeen, niin ei synny sekaannusta.

    Paikanmääritys kunnolla

    Kertoessasi omasta tai tilanteen sijainnista on tärkeää että annat selkeät koordinaatit, esimerkiksi ”0-9-2-0, alaruutu 3”. Selkeällä toiminta-alueella voit ilmoittaa esim. ”Kentän itäpää - IT jatkaa toimintaa!” Näin apu ei viivästy tai mene virheelliseen osoitteeseen.

    Älä säikyttele

    Radiossa pyritään välttämään turhaan paniikkia aiheuttavia sanoja ja ilmaisuja jotka voivat säikyttää tehtävää suorittavan osapuolen.

    Kutsuminen radiolla

    Kun haluat ottaa yhteyttä toiseen lentäjätoveriisi toimi seuraavasti:

    Aloita viesti kutsumalla haluttua henkilöä hänen radiokutsullaan ja kerro kuka kutsuu: ”Raaka, Korva kutsuu!” Toista kutsu jos et saanut vastausta. Kun vastaanottaja kuittaa (”Raaka kuulee”), kerro viestisi.

    Odota, että saat kuittauksen viestiisi (”Raaka kuittaa”). Näin varmistat viestisi perillemenon. Jos kuittausta ei kuulu voit varmistaa kysymällä ”Raaka saitko?”.

    Usean henkilön kutsuminen tehdään niin, että luettelet haluamasi henkilöt ja loppuun oma kutsusi esim. ”Korva, Raaka, Korppi - Kanttori kutsuu!”. Tässä tapauksessa kaikki nimellä mainitut vastaavat kutsuun (”Korva kuulee”, ”Raaka kuulee” jne.).

    Yhden partion tai parven kutsuminen: ”Jamin parvi, Modo kutsuu”. Tähän vastaa ainoastaan kutsuttavan parven johtaja: (”Jami kuulee”) ja muut kuuntelevat viestin. Parven johtaja myös kuittaa viestin (”Jami kuittaa”).

    Osaston johtajan käsky voi koskea myös koko lentuetta: ”Kaikki irti länteen!”. Tällöin toimitaan välittömästi käskyn mukaan ja kaikki kuittaavat käskyn.

    Mersulentue

    Radiokutsuun vastaaminen

    Kun kuulet oman kutsusi, toimi seuraavasti:

  • Kuuntele viesti loppuun asti rauhassa
  • Vastaa viestiin omalla kutsullasi:”Pena kuulee
  • Kuittaa kaikki saamasi viestit: ”Pena kuittaa
  • Viestin kuittaaminen on erittäin tärkeää, koska silloin viestittäjä tietää, että olet kuullut viestin!

    Huomioi kuittauksissa myös se jos sinua kutsutaan monen muun mukana: kuittaa siinä järjestyksessä kun kutsut ovat tulleet. Näin kutsujan on helpompi pysyä kärryillä ketkä vastasivat. Ohita oma vuorosi vasta sitten kun on kulunut järkevä aika ja kutsuja on kutsunut sinua järjestyksessään ennen olevaa uudestaan ilman vastausta. Jos et saanut viestistä selvää, pyydä toistamaan yksinkertaisella pyynnöllä ”Toista!

    Kanavajako

    Tapahtumissa on kaikille mukana oleville laivueille tai parville omat kanavat. Usein henkilöiden ja toimipaikkojen kutsut määräytyvät yksinkertaisesti joko tehtävän tai toimipaikan mukaan, esim. Pommarit/Suojahävittäjät/Tiedustelu. Yleensä osastojen johtajat ovat keskenään yhteydessä Team Speakin ns. Whisper-kanavilla.

    Saadessasi tehtävän pyydä itsellesi kanavalista ja varmista millä kanavalla sinun kuuluu olla, jollet sitä heti tiedä. Ollessasi oikealla kanavalla varmistat, että saat oikeat viestit itsellesi etkä tuki muita kanavia.

    Lähteet

    Jukka "Grendel" Kauppinen: Toiminta skenaarioissa
    Harri "Korppi" Hinkkanen: Radiotoimintaopas